Fogszabályozó műtétek

Fogszabályozó kezelést segítő, kiegészítő műtétek

Visszamaradt tejfogak eltávolítása

Amennyiben a tejfog alatt van maradó fog, akkor az eltávolításuk indokolt lehet. A tejfogak általában könnyen eltávolíthatók. Fontos tudni azonban, hogy minden tejfog más, van amelyiknek igen vékony, hosszú gyökerei vannak, melyek ha még nem szívódtak fel, komoly szájsebészeti beavatkozást, műtétet igényelhetnek.

Ha nincs alatta maradó fog, akkor a helyükön lehet hagyni, egészen addig, amíg egészséges fogról beszélünk és panaszt nem okoz. Ha már elszuvasodott vagy mozog, akkor el kell távolítani és a helyét pótolni kell. Lehet esetleg a foghiányt fogszabálszó kezeléssel kezelni vagy fogpótlással a hiányzó fogat helyreállítani. A foghiány pótlására lehet implantátumos koronapótlást vagy hídpótlást készíteni.

Visszamaradt maradó fogak feltárása:

Állcsontban visszamaradt (nem kinőtt) fogak leggyakrabban a bölcsességfogak, majd a szemfogak, ritkábban a kisőrlő fogak és a frontfogak.

Általános elv, hogy az áttörésben akadályozott, rossz pozícióban levő bölcsességfogakat eltávolítjuk.

Fogsorban előrébb elhelyezkedő, esztétikai vagy funkció szempontjából fontos fogaknál a célunk a fog megtartása és azok fogsorba rendezése.

Műtét menete:

Helyi érzéstelenítésben a fogat szájsebészeti műtéttel feltárjuk, majd speciális fogszabályozó készüléket ragasztunk rá, melyet az előzetesen felhelyezett fix fogszabályozóhoz (vagy a csontba helyezett fogszabalyozo csavarhoz) rögzítünk. A fogszabályozó bracket (gombocska) felett az ínyt összevarrjuk, a fog a műtét végére továbbra is az íny alatt marad, de egy drótot vagy egy láncot az ínyen kivezetünk és a fogszabályzó ívhez rögzítjük. Később a fogszabályozó orvos kis erőkkel húzza a fogat a megfelelő helyére. Függ a fog helyzetétől, de általában pár hónap múlva a fog a fogsorba rendeződik.

A műtét fájdalommentes, az injekciókat leszámítva csak kellemetlen matatást érez a páciens.

Amennyiben az állcsontban visszamaradt fog nem rendezhető a fogsorba (anatomiai okoból, vagy a fog fejletlenségéből adódóan), akkor leggyakrabban az eltávolításuk javasolt, későbbi problémák, gyulladások elkerülése végett.